Suomi.fi-valtuuksien avulla organisaatio voi tarkistaa henkilön laillisen oikeuden asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta. Palvelu tarkistaa oikeudet suoraan olemassa olevista rekistereistä (esimerkiksi väestötietojärjestelmä ja kaupparekisteri) ja välittää tiedon automaattisesti organisaation sähköiselle asiointipalvelulle. Lisäksi palvelussa rakennetaan kansallinen valtuusrekisteri. Organisaatio voi liittyä kansalliseen valtuusrekisteriin, jolloin kansalainen tai yrityksen edustaja pystyy luomaan valtuuksia organisaation asiointipalveluun. Esimerkiksi pankki voisi liittyä valtuusrekisteriin, jolloin kansalainen voi valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan pankkiasioitaan kyseisessä pankissa. Suomi.fi-valtuudet on tarkoitettu julkiselle ja yksityiselle sektorille.
Toimi näin
Tutustu Suomi.fi-valtuuksiin Suomi.fi-palveluhallintasivustolla. Aloita tutustumisen ja tarvittavien valmistelujen jälkeen käyttöönotto.
Kenelle ja millä ehdoin
Palvelun käyttäminen edellyttää palvelun käyttöönottoa ja käyttöehtojen hyväksymistä. Organisaation asiointipalvelussa tulee olla käytössä vahvan tunnistamisen tunnistuspalvelu. Palvelua hyödyntävän organisaation on toteutettava liittymä rajapinnan kautta Suomi.fi-palveluväylään sekä lisättävä rooli- ja valtuuskyselyt oman palvelunsa toiminnallisuuteen. Lisäksi organisaation tulee tehdä asiointipalvelujärjestelmäänsä tarvittavat käyttöliittymä- ja sovellusmuutokset. Organisaatio tarvitsee VTJ-tietoluvan sekä Väestörekisterikeskuksen palvelinvarmenteen, jos palvelua käytetään Suomi.fi-palveluväylän kautta.
Alue
Nationwide
Palvelukielet
Finnish
Swedish
English
Kohderyhmät
Kotimarkkinoilla toimivat yritykset
Palveluluokat
Responsible organization
Väestörekisterikeskus
Toteuttaja
Väestörekisterikeskus