Laki työsuojeluhenkilörekisteristä edellyttää, että työnantaja ilmoittaa työsuojeluhenkilörekisteriin työpaikalle työnantajan ja työtekijöiden väliseen työsuojelun yhteistoimintaan valittujen ja nimettyjen henkilöiden yhteystiedot ja syntymäajan. Rekisteriin ilmoitetaan seuraavia tehtäviä hoitavien henkilöiden tiedot:
* työsuojelupäällikkö
* työsuojeluvaltuutetut
* työsuojeluvaravaltuutetut
* työsuojelutoimikunnan tai vastaavan toimielimen jäsenet (vähintään 20 henkilön yritys tai organisaatio)
* työsuojeluasiamiehet (mikäli nämä on työpaikalla valittu).
Lisäksi ilmoitetaan työnantajaa ja työpaikkaa koskevat tiedot, työsuojelun yhteistoimintakausi sekä työterveyshuoltopalvelujen tuottaja. Työpaikka työsuojeluhenkilörekisterissä tarkoittaa työsuojelun yhteistoimintatyöpaikkaa eli sitä kokonaisuutta jonka puitteissa yhteistoiminta on järjestetty. Työsuojeluhenkilörekisterin tietoja käytetään työsuojelutiedon välittämiseen ja työsuojelukoulutuksen järjestämiseen.
Toimi näin
Työsuojeluhenkilörekisterin verkkosivuilta kirjaudutaan sähköiseen ilmoitusjärjestelmään. Ensimmäisen kerran työpaikkaa rekisteriin ilmoitettaessa järjestelmä lähettää ilmoituksen tekijälle hänen ilmoittamaansa sähköpostiosoitteeseen henkilökohtaiset tunnukset tietojen tallentamiseen rekisterijärjestelmään. Henkilökohtaisilla tunnuksilla henkilö ylläpitää ja päivittää työpaikkansa rekisteritietoja.
Kenelle ja millä ehdoin
Työsuojeluhenkilörekisteriin tekee ilmoituksen työpaikan työsuojelupäällikkö tai muu työnantajan valtuuttama henkilö.
Alue
Nationwide
Palvelukielet
Finnish
Swedish
Kohderyhmät
Palveluluokat
Responsible organization
Työturvallisuuskeskus
Toteuttaja
Työturvallisuuskeskus