SOLVIT on maksuton sähköinen palvelu kansalaisille ja yrityksille. Se auttaa EU-oikeuksia koskevissa ongelmissa. SOLVIT-verkosto voi auttaa, jos EU-kansalainen tai EU-maassa toimiva yritys joutuu vaikeuksiin jonkin jäsenmaan viranomaisten kanssa, jotka soveltavat EU-lakeja virheellisesti. SOLVIT kertoo viranomaisille, mitä oikeuksia toisesta EU-maasta tulevilla on, ja auttaa ongelmatapausten ratkaisemisessa:
* Ongelmat, jotka liittyvät vapaan liikkuvuuden periaatteiden loukkaamiseen (ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja pääoman vapaa liikkuvuus).
* SOLVIT käsittelee EU-lainsäädännön virheelliseen soveltamiseen liittyviä valtioiden rajat ylittäviä ongelmia, joissa osapuolina on yritys tai kansalainen ja kansallinen viranomainen. Rikkomukset asiakkaan ja hänen kotimaansa viranomaisen välillä eivät kuulu SOLVIT-palvelun ratkottaviksi.
* Asiaa käsittelevät kaksi SOLVIT-keskusta; oman maasi yksikkö eli vastaanottava SOLVIT-keskus sekä sen maan yksikkö, jossa ongelma on ilmennyt eli johtava SOLVIT-keskus.
* Asian käsittely SOLVIT-palvelussa on epävirallista. Toisin sanoen esitetty ratkaisu ei ole sitova, asia ei saa olla tuomioistuinmenettelyssä, eikä SOLVIT korvaa virallista valitusmenettelyä.
* SOLVITia on käytetty erityisesti seuraavilla aloilla: sosiaaliturva, ammattipätevyyden (tutkinnon) tunnustaminen, ajoneuvojen rekisteröinti ja ajokortit, verotus (ALV), tuotteiden ja palveluiden markkinoillepääsy, sijoittautuminen.
* Tavoitteena on ratkaista asia 10 viikon kuluessa siitä, kun johtava SOLVIT-keskus on ottanut asian käsiteltäväkseen.
* Ongelmat kirjataan komission ylläpitämään tietokantaan.
* Kaikki ongelmat käsitellään anonyymisti asiakkaan niin pyytäessä. Henkilötietoja ei luovuteta ulkopuolisille ja ne poistetaan järjestelmästä kolme vuotta tapauksen sulkeutumisen jälkeen.
Palvelun päävaiheet:
1. Asiakas jättää kyselyn verkkolomakkeella, jonka vastaanottava SOLVIT-keskus hyväksyy käsittelyyn viikon kuluessa.
2. SOLVIT-palvelun asiantuntijat pyrkivät selvittämään kyselyn toisen EU-maan viranomaisten kanssa enimmillään 10 viikossa.
3. Kun kyselysi on vastaanotettu, saat sähköpostiisi vahvistusviestin. Kysely käsitellään Suomen SOLVIT-keskuksessa, joka toimii työ- ja elinkeinoministeriössä.
Toimi näin
Täytä lomake SOLVIT-palvelun verkkoasioinnissa. Muista selvittää kyselyssäsi seuraavat asiat:
* Anna konkreettinen ongelmankuvaus
* Mikä vaatimus tai säädös on taustalla (jos tiedossa)?
* Mikä viranomainen on vastuussa?
* Mitkä ovat viranomaisen perustelut?
* Muut aiemmat yhteydenotot tai keskustelut asiasta.
* Liitä mukaan viranomaiselta saamasi päätös tai muu oleellinen asiakirjamateriaali.
Jos et tiedä, onko kyseessä sisämarkkinarikkomus, voit selvittää asiaa ensin Sinun Eurooppasi -palvelusta (http://europa.eu/youreurope/index.htm).
Kenelle ja millä ehdoin
Palvelu on tarjolla:
* Yrityksille, jotka toimivat EU-alueella
* EU-maiden ja Norjan, Islannin sekä Liechtensteinin kansalaisille ja heidän perheenjäsenilleen (myös kolmansista maista tulevat aviopuolisot)
Palvelu koskee ainoastaan ongelmatilanteita, joita syntyy viranomaisen soveltaessa puutteellisesti tai viiveellä EU:n sisämarkkinalainsäädäntöä.
Kyseessä on oltava rajat ylittävä ongelma:
* Ongelma toisessa EU tai ETA -jäsenvaltiossa.
* Ongelma kotimaassa, kun siihen liittyy rajat ylittävä elementti.
Verkkoasiointi
Alue
Nationwide
Palvelukielet
Swedish
English
Finnish
Kohderyhmät
Kotimarkkinoilla toimivat yritykset
Yrityksen perustajat kotimaassa
Palveluluokat
Responsible organization
Työ- ja elinkeinoministeriö