Apua hätä- ja kriisitilanteissa
Soita hätäkeskuksen hätänumeroon 112, kun sinulla tai jollakin muulla on kiireellinen hätätilanne, jossa sinun tai jonkun muun ihmisen henki, terveys, omaisuus tai ympäristö on vaarassa tai uhattuna. Hätäkeskus on avoinna vuorokauden ympäri. Hätänumeron kautta hälytys välitetään ambulanssille, poliisille, pelastuslaitokselle ja sosiaalipäivystykselle.
Soita hätänumeroon esimerkiksi silloin, kun
- sinä tai joku muu on hengenvaarassa
- olet joutunut tai joku muu on joutunut auto-onnettomuuteen tai jos olet nähnyt, kun auto-onnettomuus on tapahtunut
- huomaat, että on syttynyt tulipalo
- huomaat, että jonnekin on murtauduttu
Älä soita hätänumeroon, jos asialla ei ole kiire, eli jos kyseessä ei ole kiireellinen hätätilanne.
Älä soita hätänumeroon esimerkiksi silloin, kun
- on kyseessä tavallinen sairaustapaus
- on kyseessä häiriötilanne, joissa kukaan ei ole vaarassa, eli esimerkiksi sähkökatkos tai liikenneruuhka
- haluat kysyä poliisilta esimerkiksi lupa-asioista
Turhan soiton vuoksi apu saattaa myöhästyä silloin, kun on todellinen kiireellinen hätätilanne. Jos soitat hätänumeroon turhaan, sinua voidaan rangaista.
Kun soitat hätänumeroon 112
Kun soitat hätänumeroon, voit puhua suomea tai ruotsia. Voit kysyä, ymmärtääkö puheluun vastaava päivystäjä englantia, mutta se ei ole varmaa. Tulkkipalvelu voi auttaa päivystäjää, jos se on tarpeen.
Kun soitat hätänumeroon
- kerro oma nimesi
- kerro, mitä on tapahtunut
- kerro tarkka osoite ja kunta
- vastaa hätäkeskuksen päivystäjän kysymyksiin
- seuraa ohjeita, eli toimi kuten päivystäjä pyytää
- älä lopeta puhelua, ennen kuin saat luvan
Kun soitat hätänumeroon, se ei maksa mitään. Voit soittaa mistä tahansa puhelimesta.
Jos olet asentanut puhelimeen ilmaisen 112 Suomi –mobiilisovelluksen, sinun ei välttämättä tarvitse osata kertoa sijaintiasi, eli missä olet. Kun soitat 112 Suomi –mobiilisovelluksen kautta, päivystäjä näkee, missä olet. Voit ladata sovelluksen puhelimeesi sovelluskaupasta.
Kanta-Hämeen keskussairaalan ensiapu on tarkoitettu välitöntä, kiireellistä hoitoa tarvitseville potilaille. Ensiapu on auki 24 tuntia vuorokaudessa joka päivä. Kanta-Hämeen keskussairaalan ensiavun osoite on Ahvenistontie 20, Hämeenlinna. Tarvittaessa voit kysyä hoito-ohjeita puhelimitse, puhelin +358 3 629 4500.
Kaikille potilaille tehdään ensiavussa kiireellisyysarvio ja hoito aloitetaan sairauden mukaisessa kiireellisyysjärjestyksessä. Jos vaiva ei vaadi kiireellistä hoitoa, potilas ohjataan kotiin, työterveyshuoltoon, terveyskeskukseen tai yksityislääkärille. Ensiavussa ei uusita reseptejä tai kirjoiteta sairauslomatodistuksia.
Keskussairaalan alueella Hämeenlinnassa sijaitsevassa päivystysklinikassa tutkitaan ja hoidetaan sairaanhoitopiirin alueella sairastuneet tai loukkaantuneet henkilöt, joiden hoito on aloitettava välittömästi.
Hätätilanteessa soita kuitenkin aina 112!
Esim. äkillisesti alkanut halvaus tai akuutti voimakasoireinen rintakipu/hengenahdistus edellyttävät välitöntä tutkimusta ja hoitoa ensiavussa. Myös vakavat onnettomuudet, palovammat ja murtumat tulee tutkia välittömästi. Soita tällöin hätänumeroon 112!
Kun tarvitset kiireellistä hammashoitoa arkisin klo 8:00 – 15:00, voit varata ajan keskitetyn ajanvarauksen kautta klo 8:00 – 10:00.
Kun tarvitset kiireellistä hammashoitoa arkisin klo 15:00 – 21:00 tai viikonloppuisin, ota yhteyttä hammaslääkäripäivystykseen.
Hammaslääkäripäivystyksessä annetaan vain kiireellistä hoitoa, eli jos sinulla tai läheiselläsi on
- äkillinen kova kipu, joka häiritsee unta eikä särkylääke auta
- verenvuoto, joka ei tyrehdy omin keinoin
- voimakas turvotus, johon liittyy hengitys- ja nielemisvaikeuksia tai korkea kuume
- hampaan irtoaminen tapaturmaisesti tai muu tuore hammasvamma, johon liittyy hengitys-, nielemis-, syömis- tai suun avaamisvaikeuksia.
Hammaslääkäripäivystyksessä ei hoideta
- useita päiviä jatkuneita, lieviä tai vähän haittaavia oireita
- lohkeamia, paikan tai nastahampaan irtoamisia
- proteesin tai oikomislaitteen rikkoutumista.
Jos sinulla on kysyttävää äkillisten myrkytysten ehkäisystä ja/tai hoidosta, voit soittaa Myrkytystietokeskukseen. Myrkytystietokeskuksen puhelinpalvelu on avoinna vuorokauden ympäri.
Muita asiantuntijoita
- Jos epäilet tai tiedät, että sinä olet tai läheisesi on saanut ruokamyrkytyksen, ota yhteyttä terveyskeskukseen tai päivystykseen.
- Jos epäilet tai tiedät, että sinä olet tai läheisesi on saanut allergisen reaktion esim. ruoka-aineesta tai eläimen pistosta tai puremista ja kyseessä on kiireellinen hätätilanne, ota yhteyttä päivystykseen.
- Jos haluat kysyä esim. ruoka-aineesta tai eläimen pistosta tai puremista johtuvista allergisista reaktioista ja jos kyseessä ei ole kiireellinen hätätilanne, ota yhteyttä terveyskeskukseen.
- Jos haluat kysyä esim. siitepöly- tai muista allergioista, ota yhteyttä terveyskeskukseen.
- Jos haluat kysyä lääkkeistä, ota yhteyttä apteekkiin.
- Jos halua kysyä elintarvikkeista (esim. mitä jokin elintarvike sisältää), ota yhteyttä elintarvikeviranomaisiin.
Jos sinulla on kiireellinen hätätilanne, soita aina hätänumeroon 112!
Sosiaalipalveluiden neuvonta ja sosiaalipäivystys
Jos perheessäsi on kriisitilanne, johon tarvitset kiireellistä apua, ota yhteyttä Hämeenlinnan kaupungin sosiaalipalveluiden neuvontaan. Neuvonta palvelee maanantaisin, tiistaisin, torstaisin ja perjantaisin klo 9:00 – 12:00 ja keskiviikkoisin klo 13:00 – 15:00 numerossa +358 3 621 3303.
Kun tarvitset kiireellistä ja välttämätöntä apua silloin, kun Hämeenlinnan sosiaalipalveluiden neuvonta on kiinni, ota yhteyttä Kanta-Hämeen sosiaalipäivystykseen. Saat yhteyden sosiaalipäivystykseen soittamalla hätänumeroon 112. Hätäkeskus välittää sosiaalipäivystykselle sellaiset yhteydenotot, joissa hätäkeskuspäivystäjän arvion mukaan tarvitaan sosiaalitoimen kiireellisiä toimenpiteitä.
Sosiaalipäivystyksessä hoidetaan
- kiireelliset lastensuojeluasiat
- alaikäisten päihteidenkäyttöön ja rikollisuuteen liittyvät tilanteet
- perhe- ja lähisuhdeväkivaltatilanteet
- kriisitilanteiden ensivaiheen tuki (esim. läheisen kuolema)
- tilanteet, joissa ikäihminen ei pärjää yksin kotona
- muut tilanteet, joissa tarvitaan kiireellisesti sosiaalitoimen arviota tai ratkaisuja ja jotka eivät voi odottaa seuraavaan arkipäivään.
Sosiaalipäivystyksessä ei hoideta
- sosiaalipäivystyksessä ei käsitellä rahaa, tehdä tilisiirtoja tai makseta laskuja. Toimeentulotukiasioissa ota yhteyttä ensisijaisesti Kelaan.
- lapsen huolto- ja tapaamisasiat: mikäli tapaamissopimusta tai oikeuden päätöstä ei noudateta, ei sosiaalipäivystyksellä ole toimivaltaa tapaamisoikeuden täytäntöönpanolle. Tapaamisoikeuden täytäntöönpanoa voi hakea käräjäoikeudesta virka-aikana.
- tilanteet, jotka voivat odottaa seuraavaan arkipäivään kenenkään turvallisuuden vaarantumatta.
Katso ”Sosiaalipalveluiden neuvonta ja sosiaalipäivystys”
Jos sinulla on kiireellinen hätätilanne, soita aina hätänumeroon 112!
Lyömätön Linja
Jos olet henkistä tai fyysistä väkivaltaa seurustelukumppaniaan, puolisoaan, lastaan tai muuta läheistään kohtaan käyttänyt mies, voit ottaa yhteyttä Lyömättömään Linjaan. Voit ottaa yhteyttä myös, jos pelkäät käyttäväsi väkivaltaa tai jos haluat arvioida omaa tai perheesi avun tarvetta. Lyömättömän linja puhelinpalvelusta saat apua, tukea ja neuvontaa.
Jos sinulla on kiireellinen hätätilanne, soita aina hätänumeroon 112!
Monika-Naiset liitto ry.
Jos olet väkivaltaa kokenut maahanmuuttajataustainen nainen tai lapsi, voit ottaa yhteyttä Monika-Naiset liitto ry:n. Monika-Naiset liitto ry. tarjoaa apua, tukea ja neuvontaa väkivaltaa kokeneille maahanmuuttajataustaisille naisille ja –lapsille.
Hae apua, jos
- sinua on uhkailtu kotona tai muualla pelkäät kumppanisi tai jonkun muun läheisen käyttävän väkivaltaa sinua kohtaan
- sinua on estetty tapaamasta ystäviäsi tai sukulaisiasi
- sinun täytyy kysyä lupa asioiden hoitoon kodin ulkopuolella (esimerkiksi kaupassa tai lääkärissä käyntiin, opiskeluun jne.)
- pelkäät, että et voi itse päättää tulevasta puolisostasi
- olet kokenut seksuaalista hyväksikäyttöä tai häirintää
Jos sinulla on kiireellinen hätätilanne, soita aina hätänumeroon 112!
Naisten linja
Jos olet väkivaltaa kokenut tai väkivallasta huolestunut nainen, tyttö tai hänen läheinen, voit ottaa yhteyttä Naisten linjaan. Naisten Linjan puhelinpalvelusta saat apua, tukea ja neuvontaa.
Jos sinulla on kiireellinen hätätilanne, soita aina hätänumeroon 112!
Nollalinja
Jos olet kokenut fyysistä, henkistä tai seksuaalista väkivaltaa tai väkivallan uhkaa, voit ottaa yhteyttä Nollalinjaan. Nollalinjan puhelinpalvelu antaa tukea ja neuvontaa.
Jos tarvitset avustajaa oikeudellisen asian hoitamista varten, voit saada avustajan kokonaan tai osittain siten, että Suomen valtio maksaa avustajan palkkion joko kokonaan tai osittain. Voit saada oikeusapua kaikkiin oikeudellisiin asioihin.
Jos sinulla on ongelmia rahankäytössä, voit ottaa yhteyttä Kanta-Hämeen oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvontaan. Saat tietoja ja neuvontaa raha-asioidesi hoidosta ja suunnittelusta. Jos sinulla on velkaa, jota et pysty hallitsemaan, selvittää talous- ja velkaneuvonta ratkaisumahdollisuuksia.
Jos olet tai läheisesi on joutunut rikoksen uhriksi tai todistajaksi tai rikosyrityksen kohteeksi, voit ottaa yhteyttä Rikosuhripäivystykseen. Sieltä saat apua, tukea ja neuvoa.
Jos sinulla on kiireellinen hätätilanne, soita aina hätänumeroon 112!
Jos epäilet, että olet ihmiskaupan uhri, sinulla on oikeus saada apua ja suojelua. Voit saada apua esimerkiksi turvalliseen asumiseen ja terveyspalveluihin. Voit saada myös neuvontaa ja oikeudellista apua. Jos olet Suomessa laittomasti, sinulla voi olla oikeus saada oleskelulupa. Ihmiskauppa on Suomessa rikos.
Ihmiskaupan uhrit voivat olla naisia, lapsia tai miehiä. Ihmiskauppa voi olla järjestyneiden rikollisten organisoimaa toimintaa, mutta tekijänä voi olla myös tuttu, ystävä tai omainen. On tavallista, että ihmiskaupan uhria uhkaillaan, painostetaan ja häntä kohtaan käytetään väkivaltaa. Myös ihmiskaupan uhrin perhettä, muita omaisia tai läheisiä saatetaan uhkailla.
Ihmiskauppaa on esimerkiksi:
- seksuaalinen tai taloudellinen hyväksikäyttö, esimerkiksi pakottaminen prostituutioon tai työhön ilman palkkaa
- pakkoavioliitto, eli avioliitto, joka ei perustu puolisoiden omaan tahtoon
- kaupankäynti ihmisten elimillä
- laiton adoptio
- orja- ja pakkotyö
Jos sinulla on kiireellinen hätätilanne, soita aina hätänumeroon 112!
Jos päihteiden (esim. alkoholin tai kannabiksen) käyttö, pelaaminen (esim. peliautomaateilla tai internetissä) tai jokin muu riippuvuus (esim. internetin käyttö) aiheuttaa sinulle, läheisillesi tai yhteisössäsi (esimerkiksi työpaikallasi) ongelmia, voit saada apua ja tukea. Jos haluat ehkäistä päihteistä, pelaamisesta tai jostakin muusta johtuvia riippuvuusongelmia, voit saada apua ja tukea.
Apu- ja tukipalvelut perustuvat vapaaehtoisuuteen ja ovat luottamuksellisia.
Hoitoa verkossa
Jos tarvitset apua alkoholinkäytön vähentämiseen tai lopettamiseen, voit saada hoitoa myös internetissä. Hoitoa verkossa -ohjelma yhdistää internetissä tapahtuvan oman työskentelyn ja ammattilaisen tarjoaman tuen. Hoitoa verkossa –ohjelma soveltuu täysi-ikäiselle henkilölle, joka pääsee työskentelemään internetissä. Ohjelma on saatavilla koko Suomeen ja myös ulkomailla työskentely on mahdollista.
Jos läheisesi kuolee jossakin muualla kuin sairaalassa, esimerkiksi kotona, ilmoita asiasta heti poliisille tai lääkärille. Poliisi huolehtii, että kuolinsyy selviää. Poliisi välittää tiedon kuolemasta Väestörekisterikeskukseen. Kun ihminen kuolee sairaalassa, sairaala välittää tiedon kuolemasta Väestörekisterikeskukseen, Kelaan ja eläkelaitoksiin.
Läheisen kuolemaan liittyy paljon asioita, jotka pitää muistaa hoitaa. Tähän muistilistaan on koottu esim. kuolintodistukseen, hautauslupaan, hautapaikkaan, hautaamiseen, kuolleen läheisen sopimusten irtisanomiseen sekä kuolleen eli vainajan puolison ja/tai lasten toimeentulon turvaamiseen liittyviä asioita.
Lasten ja nuorten puhelin
Voit soittaa Lasten ja nuorten puhelimeen, jos haluat puhua aikuiselle esimerkiksi jostakin asiasta, joka sinua huolestuttaa tai pelottaa. Lasten ja nuorten puhelimeen vastaavat aikuiset, joilla on aikaa kuunnella sinua. Sinun ei tarvitse kertoa nimeäsi, kun soitat. Puhelua ei nauhoiteta. Puhelu on ilmainen, eli se ei maksa mitään. Puhelu ei myöskään näy puhelinlaskussasi.
Jos sinulla on kiireellinen hätätilanne, soita aina hätänumeroon 112!